DataMoll is Mirjam van Moll
Mijn werkervaring begint in 1995 bij ACNielsen in Amsterdam op de afdeling Statistical Operations. Een aantal jaar heb ik deze afdeling met professionals geleid. In 2002 en 2003 was ik werkzaam bij SAS Institute in Huizen als manager van de afdeling Education.
|
oog voor de businessDe waarde zit niet in de data op zich, maar in het vermogen van een organisatie om data uit onderzoek en analyse om te zetten naar actiegerichte inzichten.
Daarom is het startpunt voor mij altijd een business vraagstuk en / of de doelstellingen. Het gebruik van data bij de besluitvorming begint vaak bij een financiële afdeling, product-ontwikkeling, marketing of logistiek. Ook kom ik ik regelmatig vraagstukken tegen die voortkomen uit regelgeving of compliance eisen. Bij elke organisatie en op elke afdeling spreekt men een andere 'taal'. Ik heb er plezier in me in de organisatie en zijn doelen te verdiepen en de taal te leren door de luisteren. Daarna leg ik de business en technische definities vast in project of beheer documentatie. Nieuw zijn de taal barrières tussen data scientists en data engineers. Het model van Damhof helpt me die mis-communicaties aan te pakken. "Mirjam is als geen ander in staat vragen uit de business te doorgronden en gedegen antwoorden en onderbouwingen uit de beschikbare data te produceren. Heerlijk om met haar te sparren en samen te werken."
|
de mensen"Mirjam weet ingewikkelde data-materie op een heel toegankelijke manier aan 'gewone' mensen uit de business uit te leggen. En vooral: ze weet je overzichten en inzichten te geven waarvan je nog niet eens wist dat je daar behoefte aan had."
Bedrijfsinformatie is mensenwerk. Mensen administreren de data of schrijven de programma's voor geautomatiseerde verwerking. Mensen bepalen de data architectuur en rapportage vereisten. En mensen interpreteren en combineren de gegevens en halen daar inzichten uit.
Goede communicatie en samenwerking met alle betrokkenen zijn belangrijke factoren bij het op een rijtje krijgen van de data, de informatie en inzichten waar ook daadwerkelijk betere beslissingen mee genomen kunnen worden. ''Mirjam is een data analyst die midden in de business staat. Zij heeft een goede visie over hoe zij als analyst een bijdrage kan leveren aan de organisatie. Dit doet zij niet vanachter haar pc maar door in de organisatie aanwezig te zijn.''
|
|